تبلیغات
بهداشت تخصصی و سلامت

بهداشت تخصصی و سلامت
بهداشت،درمان،سلامتی 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
در مورد کدام مشکل بهداشت میخواهید اطلاعات داشته باشید (در صورتیکه پاسخ سایر است در بخش تماس با ما پیام خود را بگذارید)






مقدمه

 

            امروزه مساله ورزش در اختلالت روحی روانی مورد توجه طب ورزش و روان  درمانی قرار گرفته است. بافشار های روخی وعصبی كه هر روزه با ماشینی شدن زندگی بیشتر شده و استرس های زندگی افزوده می گردند، متحصصان و كارشناسان بر آن شده اند از ورزش به عنوان واكسنی جهت درمان بیماری های جسمی روانی استفاده كنند .

 

            تاثیر ورزش:مسلم است كه بیماری های روانی درمان خاص روان پزشكی دارند اما فعالیت های ورزشی نیز در برطرف كردن ودرمان این اختلالات تاثیر فراوانی دارند.

در خصوص نحوه عمل و ساز و كار برطرف شدن اختلالات روحی روانی با ورزش نمی توان اظهار نظر قوی كرد بعضی معتقدند كه افزایش درجه حرارت بدن، ترشح برخی هورمن ها به ویژه آندروفین بعد از ورزش ممكن است مؤثر باشد. از طرفی دیگر ، عده ای از  روانشناسان شركت در برنامه های ورزشی سبب افزایش روحیه و اعتماد به نفس و احساس رضایت از خود و دیگران میشود و همین ممكن است در از بین بردن افسردگی افراد مؤثر باشد.

 

            در مجموع با بهبود جریان گردش خون و بهتر شدن تغذیه سلول های بدن به ویژه سلول های مغز ورزش تا اندازه ای از اختلالات روحی روانی جلو گیری میكند.

 

            اهمیت و شكل برنامه های ورزشی برای مبتلایان باید طوری باشد كه:

الف-لذت بخش باشد

ب-بای این گونه افراد مناسب وامكان پذیر باشد

ممكن است در ورزش های دسته جمعی فقط شركت كردن افراد افسرده مد نظر باشد نه فعالیت زیاد ورزشی.

تمرین های آرامیدگی

            در طول روز استرس وفشار های بسیاری بر فرد وارد می شود كه باید به تدریج بدن را در مقابلشان مقاوم ساخت. در طول زمان این مساله باعث درد و تشدید آن می شود. تنش ممكن است از طرق مختلف موجب ناراحتی شود مثل سر درد، خستگی یا كمر درد، تنش مجب انقباض عضلات گردن، شانه و كمر می شود و در این صورت ما نمی توانیم درست حركت كنیم و درنتیجه عضلاتمان درد ناك می شوند.

یكی از راههای مناسب برای جلو گیری از مسائل ذكر شده انجام آرامیدگی تنهاست كه برای پیشگیری از درد مفید است البته انجام ارامیدگی به طور منظم بسیار مفید خواهد بود.ورزش های زیر می تواند برای ما كمك كننده باشد:

 

شرایط:

          1-  1-15 تا 20 دقیقه از روز را به طور كامل باید به تمرین آرامیدگی یا شلی اختصاص داد. از یك اتاق ساكت دور از تلفن، تلوزیون و یا وسایل مزاحم دیگر باید استفاده كرد.از لباس راحتی استفاده كنید در حالی كه مفصل ران و زانو هایتان در حالت خم شده می باشند دراز بكشید ویا در حالی كه زانو هایتان در سطح بالاتری از سطح مفصل ران قرار گرفته بنشینید .

            2- چشمانتان را ببندید و یا اینكه روی نقطه ای از دیوار یا جسم دیگری متمركز كنید. یك دست خود را زیر دنده هایتان قرار دهید. سعی كنید چیز های دیگری را از ذهنتان خارج كنید.

            3- به صدای تنفستان گوش دهید. به نرمی و نظم تنفس دقت كنید یك دست خود را زیر دنده های تان قرار دهید. شكم شما با تنفس بالا و پایین می رود،به تمركز خویش بر روی تنفس ادامه دهید. یك تنفس آرام و عمیق بكشید طوری كه كشش حاصل از آن را حس كنید. كه سنگین و شل شده اید،فكر كنید كه شكم شما بالا آمده و مثل یك باد كنك شده باد شده است. حس كنید كه ریه وبینی شما پر از باد شده است. اجازه بدهید كه هوا خارج شده طوری كه شكمتان به تدریج فرو رود، احساس كنید كه راحت شده اید.

            4- در حالی كه نفس شما به حالت آرامش در آمده، حس كنید كه یك گرمای مطبوعی در بدنتان ایجاد شده، و گردش خون دمای بدنتان را بالا می برد. سعی كنید تا این حس را به یاد آورید. باید به بدنتان آموزش دهید كه در طول روز همانند فوق مكررا شل یا راحت .

            5- همان طور كه نفس میكشید دست راستتان را مشت كنید و برای 5 ثانیه فكر كنید كه دستانم سنگین شده، سپس هجازه دهید كه دستانتان به فاصله 3تا4 تنفس، شل و راحت شود. سه بار این كار را تكرار كنید و سپس به دست چپ بپردازید.

            6-دست راستتان را مشت كنید. آرنجتان را خم كنید و مشتتان را به بدن شانه هایتان نزدیك كنید در همین حال عضلات گردن وشانه را برای 5 ثانیه منقبض كنید و سپس آن را به فاصله 3تا4 تنفس شل كنید، این كار را سه بار تكرار كنید و سپس به دست چپتان بپردازید.

            7-عضلات پا، پشت سر را هم میتوان به طریق ذكر شده در بالا منقبض و شل كرد.

            8-تمرینات آرامیدگی را با احساس آمادگی پایان دهید. سپس به آرامی چشمانتان را باز كنید.

تمرینات آرامیدگی بای حداقل یك بار در طول روز انجام شود تا نتیجه خوبی برای سلامتی حاصل آید.

 

یوگا شاخه هایی دارد كه شامل:

1-     یوگای جسمی با حركات مختلف بدنی برای رسیدن به سلامت

2-     یوگای توجه به خدا

3-     یوگای فكری و تعقل

4-   اما در مقابل شاخه های یوگا، هدف اصلی ایجاد یگانگی بین روح انسان و حقیقت است و برای رسیدن به این یگانگی باید مراحل مختلفی را پیمود كه عبارت اند از: پرهیز- بررسی وضعیت بدنی- كنترل تنفس علیه احساس- تمركز ذهن – كنترل احساسات – درك حقیقت.

 
 
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

از خوانندگان خواهشمندیم كه با نظرات خود ما را یاری فرمایند

بـــا تـشـــکر مــدیـــریت وبلاگ
www.yeldez198@yahoo.com
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

كد ماوس



.


CheckBrowser()Online User

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

//////////////////////////////////// //////////////////////////////////// !-- Begin Translator Code --> مترجم وبلاگ rotbe sanj /////////
بک لینک طراحی سایت